Micubiši A6M - ZERO

25. března 2009 v 20:49 | Zdroj: Wikipedie |  Militarismus
Micubiši A6M (známý pod neoficiálním označením Zero - anglicky "nula") byl japonský palubní stíhací letoun, který během druhé světové války sloužil v japonském císařském námořnictvu a po válce i v Číně. V japonském námořnictvu byl letoun označován jako palubní stíhací letoun typ 0 (japonsky: 零式艦上戦闘機, Rei-šiki kandžó sentóki) nebo zkratkou Reisen (零戦). Mezi spojenci znám jako Zero (i přesto, že oficiální kódové jméno bylo Zeke a pro pozdější verzi A6M3 Hap a Hamp).

Micubiši A6M

Určení: stíhací letoun
Výrobce: Micubiši, Nakadžima
Konstruktér: Džiró Horikoši
První let: 1. dubna 1939
Zařazen: červenec 1940
Vyřazen:
  • 1945 - Japonsko
  • 1956 - Čína
Vyrobeno: 11 000 ks
Varianty: Nakadžima A6M2-N


Jeho vývoj začal v roce 1937, jako náhrada za typ A5M, s maximální rychlostí přes 500 km/h, lepší výzbrojí, obratností a stoupavostí. Vznikl tak první palubní stíhač, který se vyrovnal stíhačkám startujícím z pozemních základen.
Prototyp vzlétl roku 1939 a v září byl zařazen do služby jako A6M1. Verze A6M2 měla silnější motor a 15 strojů bylo nasazeno v Číně, kde nad Čunkingem sestřelily všechny čínské obranné stíhačky.
O nové japonské stíhačce byly USA informovány velitelem americké dobrovolnické skupiny Létající Tygři v Číně Clairem Chennaultem. Poprvé mohli Spojenci prozkoumat vrak nové zbraně nepřítele poté, co bylo 20. května 1941 při útoku na letiště Tchajping-su a Šuanglin poblíž Čcheng-tu sestřeleno protiletadlovou palbou jedno A6M od 12. kokútaj (letecký pluk). Jednalo se vůbec o první Zero ztracené v akci. Na základě nálezu byla odhadnuta výkonnostní tabulka pro nový stroj, která byla až pozoruhodně přesná. Hlášení se ale ztratilo v Singapuru mezi ostatními zpravodajskými informacemi. O to bylo překvapení nad Pearl Harborem, v Malajsii a na Filipínách větší.
Na začátku války Zero překonal kterýkoli spojenecký letoun na pacifickém bojišti, ale v červnu 1942 spojenci získali téměř nepoškozený vzorek letounu z letadlové lodě Rjúdžó, který nouzově přistál na ostrově poblíž Dutch Harboru během japonského útoku na Aluety. Následné zkoušky ve Státech (první let se uskutečnil 20. září 1942) ukázaly jeho nedostatky. V bitvě u Midway Američané nasadili proti Zerům ve verzi A6M2 své Wildcaty ve verzi F4F-4. Proti nim měla Zera stále ještě výhodu lepší obratnosti a stoupavosti, ale těžší Wildcat byl rychlejší ve střemhlavém letu, měl samosvorné nádrže a pancéřovanou kabinu. Koncem roku 1942 se na bojišti objevila nová verze: A6M3 s výkonnějším motorem a novým křídlem (s "useknutými" koncovými oblouky). Nové, silnější a lépe pancéřované letouny, jako například Corsairy a Hellcaty ale postupně získaly převahu.
Až na konci roku 1944 se objevila verze A6M6c se silnějším motorem, ale vzniklo pouze několik kusů, protože továrna Nakadžima, kde se motory montovaly, byla z velké části zničena.
Poslední verzí byla A6M7, šlo o stíhačky přestavěné na střemhlavé bombardéry, ale i před touto verzí vznikly stovky letounů určené pro útoky kamikaze. Nástupce Zera měl být Micubiši A7M Reppú, ale problémy s jeho vývojem způsobily, že Zero zůstalo hlavním stíhacím typem japonského námořního letectva až do konce války.

Specifikace (A6M2)

Technické údaje
  • Posádka: 1
  • Délka: 9,06 m
  • Rozpětí: 12 m
  • Výška: 3,05 m
  • Plocha křídel: 22,44 m2
  • Hmotnost (prázdný): 1 680 kg
  • Hmotnost (naložen): 2 410 kg
  • Pohonná jednotka: 1 × 14válcový hvězdicový motor Nakadžima Sakae o výkonu 709 kW
  • Štíhlost křídla: 6,4

Výkony
  • Maximální rychlost: 533 km/h
    Dolet: 3 105 km
    Dostup: 10 000 m
    Stoupavost: 15,7 m/s
    Zátěž křídel: 107,4 kg/m2
    Výkon/Hmotnost: 294 W/kg

Výzbroj

2× kulomet Typ 97 ráže 7,7 mm v kapotě motoru. U pozdějších verzí A6M byl Typ 97 nahrazen velkorážným 13,2 mm kulometem Typ 3.
2× 20 mm pevné kanóny Typ 99 v náběžných hranách křídlech.
Bomby:
  • 2× 30 kg a
  • 1× 60 kg bomby nebo
  • 2× pevné 250 kg bomby
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Crazy_Girl Crazy_Girl | Web | 25. března 2009 v 20:57 | Reagovat

moc hezu blogís

2 Adelaide Cordella Adelaide Cordella | E-mail | Web | 26. března 2009 v 19:45 | Reagovat

Já si říkala že sem ty letouny viděla ve filmu Pearl Harbor :-)) teď už je poznávám :-) Moc zajímavý článek ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama